Jak se rozhodují rostliny pod vlivem konkurence?

Když živočichové žijí své každodenní životy, tak se často musejí rozhodovat. Ať už jde o sociální život, potravu, bezpečí nebo něco jiného, živočichové musejí v takovém případě zvolit nějakou variantu. Jejich volba se přitom často řídí určitou strategií, která by jim měla zvýšit šance na příznivý výsledek rozhodnutí. Ačkoliv to možná bude znít zvláštně, během svého života se „rozhodují“ i rostliny. I jejich rozhodnutí se přitom řídí vhodnými strategiemi.

Rostliny mohou například reagovat na konkurenci o světlo, což je pro mnoho druhů rostlin častá situace. V takovém případě si mohou zvolit co nejsilnější růst vzhůru, který jim zajistí převládnutí nad konkurenty. Nebo mohou volit toleranci vůči zástinu, která jim dovolí vydržet konkurenční tlak okolních rostlin. Třetí možností pro rostlinu je, že roste pryč od svých konkurentů, aby se jim vyhnula.

Maria Májeková z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Komenského univerzity v Bratislavě, a také německé Univerzity v Tübingenu společně se svými kolegy zjišťovala, jestli se rostliny při konkurenci o světla skutečně „rozhodují“ podle výše uvedených možností. Badatelé uspořádali experimenty s mochnou plazivou (Potentilla reptans), klonální plazivou bylinou, která je rozšířená prakticky po celé Evropě i jinde ve světě. V těchto experimentech simulovali různé typy porostu, jimž může být mochna v prostředí vystavená. Výsledky experimentů ukazují, že mochna plazivá se zřejmě skutečně „rozhoduje“ podle situace a volí mezi jednotlivými typy růstu. 

Gruntman, M., Groß, D., Májeková, M., Tielbörger, K. 2017. Decision-making in plants under competition. Nature Communications 8: 2235.

 Kontakt: Maria Májeková, Ph.D. (maria.majekova at uni-tuebingen.de)


O přírodovědě.cz

Centrum pro přírodovědné vzdělávání jsme založili primárně pro propagaci a podporu studia učitelství v deficitních aprobacích na PřF JU, pro podporu dalšího vzdělávání učitelů, pro spolupráci se SŠ a také mimoškolními vzdělávacími institucemi a jako popularizačně-edukační portál.