Podivuhodný hyperparazitismus na netopýrech

Parazitismus je v přírodě velmi běžný. V některých případech jde dokonce o takzvaný hyperparazitismus, tedy parazitismus „na druhou“, když samotného parazita parazituje ještě další parazit. Takovými hyperparazity bývají rozmanité vosičky, některé druhy dvoukřídlého hmyzu a brouků, a rovněž některé houby. Právě hyperparazitismus, za který jsou zodpovědné houby, ještě není v řadě ohledů detailně prostudován a pro odborníky zbývá ještě řada nezodpovězených otázek. 

Hyperparazitismus s houbami se vyskytuje i u některých druhů parazitů netopýrů. Samotní netopýři bývají parazitováni mnoha různými typy členovců. Mezi nevýraznější z nich náležejí muchule z čeledi Nycteribiidae a zástupci příbuzné čeledi Streblidae. Tyto „netopýří mouchy“ obou čeledí (anglicky bat flies) bývají parazitovány hyperparazity ze skupiny hub roztřepenek (řád Laboulbeniales), které se specializují na parazitismus u rozmanitých členovců. 

Danny Haelewaters z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Harvardu a Smithsonovského institutu tropického výzkumu se svými dvěma kolegy zpracoval přehled aktuálního výzkumu doposud známých parazitických a hyperparazitických vztahů mezi houbami roztřepenkami, „netopýřími mouchami“ a netopýry. Zaměřili se přitom na jejich diverzitu, ekologii a životní cykly. Zajímalo je, jak ekologie netopýrů ovlivňuje jejich parazity a zároveň i hyperparazity, stejně jako diverzita a fylogenetické vztahy mezi houbovými hyperparazity. Ve své studii rovněž doporučují, že by si pozoruhodné hyperparazitické systémy s netopýry, „netopýřími mouchami“ zasloužily detailní průzkum přímo v terénu. 

Haelewaters, D., Hiller, T., Dick, C. W. 2018. Bats, Bat Flies, and Fungi: A Case of Hyperparasitism. Trends in Parasitology 34: 784–799. 

Kontakt: Danny Haelewaters, Ph.D. (danny.haelewaters at gmail.com)

 


O přírodovědě.cz

Centrum pro přírodovědné vzdělávání jsme založili primárně pro propagaci a podporu studia učitelství v deficitních aprobacích na PřF JU, pro podporu dalšího vzdělávání učitelů, pro spolupráci se SŠ a také mimoškolními vzdělávacími institucemi a jako popularizačně-edukační portál.